مرور واقعه طبس – ایسنا

[ad_1]

در اواخر دسامبر 1979، کماندوهای آموزش دیده توسط ایالات متحده عازم مصر شدند و در پایگاهی در نزدیکی قاهره مستقر شدند. عملیات آغاز شد.

به گزارش ایسنا، تاریخ حمله آمریکا به طبس در واقع از 13 آبان 1358 آغاز شد. زمانی که «دانشجویان مسلمان امام خمینی» به سفارت آمریکا در تهران حمله کردند و ۵۳ آمریکایی را گروگان گرفتند. در نتیجه این عملیات به کماندوها دستور داده شد که گروگان های آمریکایی را آزاد کرده و به آمریکا بازگردانند.

طرح عملیاتی پنجه عقاب

یک ماه پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، 90 نیروی ویژه دلتای آمریکایی به فرماندهی سرهنگ چارلی بکویث و سرگرد میدوز برای اجرای عملیات پنجه عقاب به آریزونا پرواز کردند. در شرایط مشابه به مراحل پایانی آموزش و تحصیل ارسال می شود. از سوی دیگر یک گروه مخفی ویژه برای پشتیبانی و تهیه تجهیزات تکمیلی طرح عملیات مخفیانه وارد ایران شد و با گروه های ضدانقلاب ارتباط برقرار کرد.

در اواخر دسامبر 1979، کماندوهای آموزش دیده توسط ایالات متحده عازم مصر شدند و در پایگاهی در نزدیکی قاهره مستقر شدند. عملیات آغاز شد.

برای انجام این عملیات، 6 فروند هواپیمای سی-130 و 90 از تیم های دلتا فورس که در آمریکا آموزش دیده بودند، از قاهره به ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای عمان منتقل شدند.

بررسی حادثه طبس

بدین ترتیب نیروهای آمریکایی از خلیج فارس به طبس عقب نشینی کردند، اما این نیروها پس از استقرار در صحرای طبس و قبل از حرکت به سمت تهران دچار طوفان شن شدند و نتوانستند به مأموریت ادامه دهند. البته مایلسکپلند، افسر اطلاعاتی سابق آمریکا که در کودتای 28 مرداد 1332 در ایران دخیل بود، گفت: «هدف از حمله به طبس تنها آزادی گروگان ها نبود، بلکه سرنگونی رژیم ایران نیز بود».

خواندن  خرید تضمینی یک میلیون راس دام سبک عشایر - اقتصاد آنلاین

ماسه ها مأموران خدا هستند

در عین حال، امام خمینی (ره) در پیام مهمی که در مورد حمله ظاهری نظامی آمریکا منتشر کرد، به این نکته ظریف اشاره کردند: «آیا کسانی که به معنویات توجهی ندارند و به غیب اعتقاد ندارند، بیدار نشوند؟ بودن؟ چه کسی آقای کارتر را که می خواست به ایران بیاید کتک زد؟ شلیک کردیم؟ شن ها افتاد. شن ها مأمور خدا بودند. باد مأمور خداست. باد ساکنان هادس را نابود کرد. این باد مأمور خداست. همه این ماسه ها عامل هستند. بگذارید دوباره آن را تجربه کنند.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

مطلب پیشنهادی

استمرار طرح پاکسازی جاده های استان مرکزی، نیازمند تامین اعتبار

[ad_1] ایسنا/ مرکز سرپرست اداره کل محیط زیست استان مارکاسی گفت: ادامه طرح پاکسازی معابر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *