9 چیزی که که نشان می دهد شما به دوری از رسانه های اجتماعی نیاز دارید

تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی, مزایای کنار گذاشتن شبکه های اجتماعی, آرامش روانی با دوری از شبکه های اجتماعی

دوری از رسانه های اجتماعی  

 

نشانه های نیاز به کنار گذاشتن شبکه های اجتماعی 

رسانه های اجتماعی این روزها نقش مهمی در زندگی ما و اطرافیانمان دارد. همه ما در زندگی خود برای آسان تر کردن کارهای خود، اطلاعات بیشتر و موارد دیگر از رسانه های اجتماعی استفاده می کنیم، همانطور که همه ما می دانیم که رسانه های اجتماعی مزایای زیادی برای ما دارند اما رسانه های اجتماعی در کنار مزایایی که دارند می توانند برای ما معایبی نیز به همراه داشته باشند. رسانه های اجتماعی ممکن است شما را به وضعیت ذهنی ناخوشایند برساند که شما آن وضعیت را دوست ندارید.

1. شما نمی توانید از مقایسه خود با دیگران دست بردارید

یک روز خوبتان را در رسانه های اجتماعی می چرخید و متوجه می شوید که دوستانتان وضعیت ها یا عکس هایی را منتشر می کنند که اوقات خوشی را سپری می کنند، درحالی که شما از نظر شخصی، شغلی یا مالی در مکان نامناسبی گیر کرده اید. شما به طور طبیعی از تماشای محتوای شخص دیگری در آن مقطع احساس حسادت خواهید کرد. رسانه های اجتماعی به این ترتیب باعث ناامیدی و نارضایتی در زندگی شما می شوند.

 

نشانه های خستگی از شبکه های اجتماعی, مضرات رسانه های اجتماعی, حملات پانیک ناشی از رسانه های اجتماعی, کنار گذاشتن شبکه های اجتماعی

مضرات استفاده از رسانه های اجتماعی

 

2. بارها و بارها صفحه های اجتماعی خود را بررسی می کنید

بدون هیچ دلیلی، متوجه می‌ شوید که بارها و بارها رسانه‌ های اجتماعی خود را بررسی می ‌کنید و صفحه خود را مرور می ‌کنید. این جستجو غیر ضروری است و به هیچ وجه به درد شما نمی خورد، اما شما همچنان این کار را انجام می دهید، زیرا بسیار به آن عادت کرده اید.

3. از دیدن مطالبی که دیگران پست می کنند، احساس ناخوشایندی دارید یا آزرده خاطر می شوید

رسانه‌ های اجتماعی دیگر یک فعالیت سرگرم ‌کننده برای شما نیستند، بیشتر اوقات، از دیدن آنچه دیگران در رسانه‌ های اجتماعی به اشتراک می ‌گذارند، احساس ناراحتی می‌ کنید. به نظر می رسد این افراد فقط اعصاب شما را به هم می ریزند و شما نمی توانید از هر مطلبی که پست می کنند آزرده نشوید، شما دلیل نارضایتی خود را نمی دانید، با این حال متوجه می شوید که از دیدن افراد دیگر آزرده خاطر می شوید.

 

آرامش روانی با دوری از شبکه های اجتماعی, شبکه‌های اجتماعی

گاهی اوقات ممکن است از دیدن پست های افراد احساس ناخوشایندی کنید

 

4. زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی تلف می کنید

شما به صورت ناخودآگاه، با گذشت زمان، به تدریج به رسانه‌ های اجتماعی وابسته می‌ شوید و زمان زیادی را برای بودن در رسانه های اجتماعی در جدول زمانی خود تلف می ‌کنید، و حتی نمی‌ دانید چرا این کار را در مرحله اول انجام می ‌دهید. شما پروژه های مهمی دارید که باید به آنها رسیدگی کنید، تکالیف کاری فوری که باید با ضرب الاجل های دقیق تکمیل کنید، و متوجه می شوید که رسانه های اجتماعی خود را بارها و بارها بدون هیچ دلیل خاصی چک می کنید.

 

زمان احتمالا با ارزش ‌ترین منبعی است که می‌ توانید داشته باشید و مطمئنا نمی ‌خواهید زمان گرانبهای خود را با جستجو در رسانه‌ های اجتماعی که هیچ فایده ‌ای از نظر پیشرفت شغلی یا رشد در زندگی برای شما نخواهد داشت، تلف کنید.

 

5. اگر رسانه های اجتماعی خود را بررسی نکنید، احساس ناخوشایندی دارید

اصطلاحی به نام FOMO وجود دارد، یعنی ترس از دست دادن. هر زمان که برای مدتی از شبکه های اجتماعی دور باشید، احساس می کنید چیزهای زیادی را از دست داده اید. به روز رسانی منظم وضعیت دوستان و آشنایان خود را از دست می دهید، تعامل اجتماعی و لذت را از دست می دهید. FOMO چیزی است که می تواند منجر به حملات پانیک شود، همه اینها به دلیل استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی اتفاق می افتد.

 

6. در طول استفاده یا بعد از تعامل در رسانه های اجتماعی دچار حملات اضطراب می شوید

تعاملات اجتماعی می تواند آموزنده باشد و باعث شود چیزهای زیادی یاد بگیرید، با افزایش استفاده از آن، رسانه‌های اجتماعی به یکی از پلتفرم‌ های اصلی تبدیل شده ‌اند که در آن می ‌توانید افراد جدیدی را پیدا کنید و با آن‌ها ملاقات کنید، با شخصی که ممکن است برایتان جالب باشد، گفتگو کنید.

 

با این حال، زمانی که به دلیل تعاملاتی که در رسانه‌ های اجتماعی دارید، هر از گاهی با حملات اضطرابی بمباران می‌شوید، ممکن است اوضاع بدتر شود. ممکن است دائما تعجب کنید که دیگران در مورد شما در شبکه های اجتماعی چه فکری می کنند و این عادت به زودی به فکر بیش از حد تمام عیار تبدیل می شود که جای تعجب نیست که عوارض زیادی را به همراه خواهد داشت وقتی رسانه های اجتماعی دلیل اضطراب شما هستند، مطمئنا منطقی است که از رسانه های اجتماعی فاصله بگیرید.

 

نشانه های خستگی از شبکه های اجتماعی, مضرات رسانه های اجتماعی

تعامل در رسانه های اجتماعی  و بروز حملات اضطراب 

 

7. رفاه عاطفی شما وابسته به یک لایک است

هر زمان که کار جدیدی انجام می‌ دهید، نمی ‌توانید چیزی در مورد آن در رسانه‌ های اجتماعی پست نکنید، خواه عکس، ویدیو یا به ‌روزرسانی وضعیت. شما دائما روی سلفی‌ ها کلیک می‌ کنید و آن ‌ها را در رسانه‌ های اجتماعی پست می‌ کنید، تا اعتبار مردم را در مورد زیبایی ظاهری، لباس و آرایش تان عالی دریافت کنید. شادی کلی و رفاه عاطفی شما به طور مستقیم با تعداد کل لایک های پست های شما در رسانه های اجتماعی متناسب است. 

 

8. در رسانه های اجتماعی با افراد سطحی درگیر می شوید

رسانه‌ های اجتماعی یکی از منابع اصلی است که از آنجا دوستان جدیدی پیدا می‌ کنید، اما به زودی متوجه می ‌شوید که بسیاری از این دوستان، دوستان جعلی هستند، افرادی سطحی که بهترین علاقه شما را در ذهن ندارند.

 

از آنجایی که رسانه‌ های اجتماعی می‌ توانند حس واقعیت نادرست را در ذهن شما ایجاد کنند، وقتی با این افراد ارتباط برقرار می‌ کنید، ممکن است به نظر واقعی بیایند. مراقب این گونه افراد سطحی نگر باشید که اگر اجازه دهید آنها را بیش از حد به شما نزدیک شوند، توانایی ایجاد خرابی در زندگی شما را دارند.

 

9. شما در یک حلقه بی پایان گیر کرده اید

رسانه‌ های اجتماعی حلقه ‌ای بی‌پایان ایجاد می ‌کنند که در آن به‌ طور درمانده گیر کرده‌اید، کارهای روزانه ‌تان را انجام می ‌دهید، به سر کار می‌ روید، به خانه بازمی ‌گردید، وقتتان را با نزدیکان و عزیزانتان می‌ گذرانید، می ‌خوابید. وسط همه اینها، شما بیش از 2000 بار گوشی خود را چک کرده اید.

 

رسانه‌های اجتماعی می ‌توانند باعث الگوی خواب ناسالم و بی ‌خوابی شوند، زیرا چشم‌ های شما در تمام طول روز در معرض نمایشگر بسیار زیادی قرار دارند. مانند هر چیز دیگری، رسانه های اجتماعی نیز دارای مزایا و معایب هستند. رسانه های اجتماعی می توانند برای افرادی که می خواهند به شیوه ای سازنده از آن استفاده کنند بسیار مفید است.

 

با این حال، اگر متوجه شدید که استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی بر خود تاثیر منفی می‌گذارد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی را کاهش دهید یا به طور کلی یک استراحت موقت داشته باشید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا در مورد جایگاه خود در استفاده از رسانه های اجتماعی شفاف سازی کنید و به نفع خود تصمیم بگیرید.

 

گردآوری:بخش روانشناسی بیتوته 

 

خواندن  انگیزه بیرونی در مقابل انگیزه درونی: تفاوت چیست؟

مطلب پیشنهادی

سندرم تغییر مکرر یعنی چه و چه عوارضی دارد؟

مجموعه: برای زندگی بهتر سندرم تغییر مکرر چیست   سندرم تغییر مکرر چیست و چه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *